sâmbătă, 8 august 2009

Maramures - Biserica de la Surdesti

Insa "transcendenta" nu s-a lasat mult asteptata.
Spre biserica de la Surdesti am purces cu masina pe un drumeag ce ne-a facut sa ne rugam ca din sens invers sa nu apara vreo alta masina, pentru ca astfel inaintarea ar fi fost posibila doar prin retragerea uneia, lucru anevoios din pricina curbelor potrivnice.
Rugile insa ne-au fost ascultate si am reusit sa ajungem in fata celei mai inalte biserici din lemn din lume. Aceasta biserica are 72 de metri inaltime, doar inaltimea turnului avand 54 de metri.
Desi anterior aflasem ca biserica de la Peri este cea mai inalta biserica de lemn din lume, aici am aflat adevarata maretie construita doar din lemn, cea de la Peri avand intr-adevar temelia - si inca ceva peste - constuita din piatra. Inclusa in patrimoniu mondial, am aflat ca este vizitata preponderent de straini sau de romani adusi -culmea!- de prieteni din afara hotarelor tarii. Imaginea ministresei:D turismului calatorind mult si facand...mai nimic mi-a razbatut in minte cu tristetea aferenta neputintei.
Este un loc magic prin modestie si maretie deopotriva.
Iar cand pastratoarea cheii bisericii (o femeie cu cautatura darza dar cu suflet bland) ne-a deschis usa... am pasit in mine si in trecutul poporului meu aproape simultan.
Mi-au dat lacrimile la vederea si simtirea interiorului. Este unul din locurile in care gandirea este de prisos, sufletul traind in nestire privelistea...
Construita prin anii 1700, biserica este functionala si acum, insa pastreaza icoane, bancute si stergare inca de atunci.
Si aici exista o scara sapata in truchiul unui singur copac, dar mai exista si picturile sau pirogravurile inceputurilor executate direct pe lemn...
Tigla acoperisului se inlocuieste la fiecare 30 de ani, insa pentru restaurarea interiorului exista slabe sperante, deoarece locul unde chipurile s-a restaurat la un moment dat, arata mult mai indescifrabil decat lucrarile ramase intacte ab initio.
Cuie de lemn, pietre funerare in chip de sarcofag, simboluri crestine (soarele, pocalul, ingerii, calea serpuita...), altar incetosat de mantia timpului, insa inca datator de sentimente pioase... toate te fac sa iti promiti ca vei reveni si ca vei povesti si altora indemnand spre (re)descoperirea unor sentimente pe care ades le lasam in coada listei cotidianului...

Anna - traind parca aievea momentul revelarii din spatele unei usi... a istoriei, credintelor si sufletului strabunilor...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu